Email Marketing Toepassen Op Je Business

Nigel Hooijmans december 9, 2012 0

Je kent het wel, van die mailtjes die in je inbox komen en waarvan je denkt “Is dit nu persoonlijk naar mij?”. Als je met regelmaat je email ergens achterlaat is dit meestal niet. Als je je namelijk ergens inschrijft met je naam en je email adres kom je in een grote database terecht. De eigenaar van de database kan iedereen een mailtje sturen met 1 klik op de knop. Handig toch?

Voordelen van Email Marketing

Als je email marketing toepast heb je vele voordelen, je kunt namelijk (zoals hierboven al staat) heel veel mensen in één keer bereiken. Je hoeft dus niet elke keer weer opnieuw de mail te verzenden.

Als je nog geen Email Marketing toepast op je (online) business loop je heel wat inkomsten mis! Als er namelijk iemand op je website komt en hij verlaat hem na een tijdje weer, komt hij hoogst waarschijnlijk nooit meer terug op je website. Als je een opt-in fomuliertje (een plek waar je je naam en email adres achter kunt laten) maakt, en iemand schrijft zich in. Heb jij de mogelijkheid om hem of haar te mailen wanneer je wilt. Zo kun je de bezoeker dus telkens weer terug laten komen op jou website! Let er wel op dat je dit niet te vaak doet, want dan gaan mensen zich uitschrijven en dat is wel het laatste wat je wilt.

Hoe kun je Email Marketing toepassen op je online én offline business?

Je vind het allemaal heel mooi, maar hoe pas je het nu toe? En hoe stel je het allemaal in, wat komt er bij kijken, zijn er kosten aan verbonden, moet dit handmatig etc. Dat zijn vragen die wellicht bij je te binnen schieten.

Hoe pas je het nu toe? 

Voor je online business 

Email Marketing

Als je een online business hebt, is dit helemaal niet zo moeilijk. Autoresponder software maakt bijna geheel automatisch een opt-in formulier aan zodat je deze op je website kunt zetten. Als mensen zich dan inschrijven komen ze in een grote database die de autoresponder software beheert. Natuurlijk kun je zelf ook zien wie er zich heeft ingeschreven op je mailing lijst (jou mailing lijst is iedereen die zich heeft ingeschreven, stel dat er 100 mensen hebben ingeschreven, heb jij een mailing lijst van 100 personen!). Kortom, online is dit zeer simpel en zeker aan te raden!
Voor je offline business 

Voor de mensen die een offline business hebben (denk aan een restaurant, café, sauna etc.) gaat het wat moelijker. Het is simpel, maar het kost iets meer tijd (deze tijd die je investeerd verdien je dubbel en dwars terug 100%!). Als je bijvoorbeeld eigenaar bent van een sauna kun je aan de mensen die betalen bij de kassa vragen of ze hun naam en email achter willen laten. Ik heb al een formulier gemaakt met excel voor je, deze hoef je dus alleen nog maar uit te printen! Als ze dan hun naam en email adres achterlaten kun jij het handmatig invoeren in je autoresponder software. Het gaat dus niet meer volledig automatisch, maar als je het gewoon nadat de mensen hebben betaald meteen doet, is het 1 minuut werk. Ik vertel je later in deze post wat je dan kunt gaan doen met die database.
Download hier het excel formulier!

Email Marketing is dé succesfactor voor je business!

Het is natuurlijk de bedoeling dat je niet alleen maar een grote database gaat maken voor je business. Je moet er ook wat mee doen! Ik ga je nu vertellen wat je kunt doen met de database die je hebt gecreërd.

Als je informatie producten verkoopt op het internet is het een must om aan email marketing te doen. Als je een grote database hebt gecreërd (als je informatie producten vermarkt) stelt dit nog niets voor. Want als jij de mensen die zich hebben ingeschreven op je lijst alleen maar gaat lopen “spammen” met mailtjes waarin je een product verkoopt stelt je lijst nog niets voor, dit komt omdat mensen je dan zien als iemand die alleen maar op geld uit is. Het is de bedoeling dat je dit zo min mogelijk laat merken, dit doe je om de relatie met je lijst te verbeteren.

Want als jij van een vriendin of vriend hoort dat er een bom in je huis ligt, zal je dit sneller geloven als dat je het hoort van iemand waarmee je nog nooit contact hebt gehad, of maar heel weinig (zoals bijvoorbeeld de slager). Zo werkt dit op het internet ook, als jij een goede relatie met jou mailinglijst hebt is jou lijst pas waardevol. Want als je een product gaat aanbieden aan je lijst zullen meer mensen het product kopen. Dit doen ze omdat ze je vertrouwen, hoe je dit vertrouwen kunt opbouwen ga ik je zometeen vertellen. Eerst ga ik even in op de offline business.

Als je een offline business hebt is dit precies hetzelfde, het kan alleen wel wat moeilijker zijn dan je denkt. Je gaat namelijk de relatie verbeteren met je lijst door ze gratis informatie te geven. Als je dan een sauna hebt is er niet zo veel over te vertellen als waardevolle informatie… (of toch wel?)

De relatie verbeteren met je mailing lijst

Je hoort wel eens “The Money Is In The List” (als je wat vaker internet marketing blogs leest), in mijn optiek is dat helemaal niet waar. Als je namelijk een grote lijst hebt van 100.000 man en je stuurt ze om het half uur een promotie mailtje, kan ik je op een briefje geven dat je er niets aan gaat verdienen (dat is toch je uiteindelijke doel). Daarom zeg ik (en verschillende andere marketeers wellicht) “The Money Is In The Relationship With Your List”.

Dat wil zeggen dat het geld in de relatie met jouw lijst ligt. Hoe je die relatie sterk kunt verbeteren ga ik je nu uitleggen.
In feite is het heel erg simpel,  je gaat aan de lijst die je hebt opgebouwd gratis informatie geven. Mensen vinden het tof als ze gratis informatie ontvangen over het onderwerp waar jou bedrijf over gaat. Anders hebben ze zich niet ingeschreven. Vertel er dan ook bij (voor offline businesses) dat je ze 1 keer per week of 1 keer per twee week een mailtje stuurt met gratis informatie over het onderwerp.

Voor je online business geld dit net zo,  als je gratis informatie geeft over jou onderwerp vinden mensen het helemaal te gek!
Je zou ze bijvoorbeeld een mailtje kunnen sturen met een linkje naar je website en op je website geef je dan een gratis video weg. Wat je ook kunt doen is dat je de informatie in de email zelf zet. Dan krijgt je email een minder hoog spam gehalte (bij de mensen in hun hoofd).

Als je een offline business hebt, kun je bijvoorbeeld informatie geven (ik pak het voorbeeld sauna er weer even bij) over hoe je jezelf het beste kunt voorbereiden op een dagje sauna, welke handoeken je aan raad  etc. Zorg dat je gewoon veel informatie weggeeft, dan ga je een relatie met je lijst opbouwen en dat is wat je wilt!

Geld op commando!

Het is écht zo. Als je bezit over een mailinglijst, waarmee je een perfecte relatie hebt stuur je een mailtje de deur uit met een aanbieding (offline) of stuur je een mailtje waarin je ze naar een salespage linkt en daar verkoop je dan een informatie product (online). Als de relatie maar goed is met je lijst (en het werkt natuurlijk ook als je lijst groter is dan 10 mensen ;) ). Als je dat hebt bereikt, stuur je gewoon 1 keer per maand een aanbiedings mailtje.

Waarschijnlijk krijg je dan negatieve mails terug, laat je hierdoor niet afleiden! Ik krijg dit ook, je kunt er een filter inzetten (dan bedoel ik iemand die je inhuurt om je mailbox te filteren en alleen de leuke en belangrijke mails naar je doorstuurt) die al dit soort mails eruit haalt. Heb je hier nu geen geld voor? Dan is het zeker aan te raden om de mail niet verder te lezen, je krijgt namelijk 1 of 2 negatieve mails (kunnen er ook meer zijn hangt van je lijst af) en dan krijg je nog 100.000.000 (klopt natuurlijk) positieve mails terug, je laat je toch afleiden door die 2 negatieve. Wees dus ervan bewust dat deze gaan komen en trap ze dan ook gelijk je mailinglijst uit. Hier ga je toch niets aan hebben of verkopen!

Ik laat het hier even bij,
(reacties worden erg gewaardeerd!)

Nigel.
PS. Ik pas ook email marketing toe! Kijk maar eens hieronder ;)





Naam: Mail:

Laat een reactie achter... »